Lịch sử Đà Nẵng
Năm 1306, Huyền Trân Công chúa kết duyên cùng Vua Chế Mân vị vua thứ 34 của vương quốc Chiêm Thành vào thế kỉ thứ 14. Đây là cuộc hôn nhân lịch sử này đã dâng về cho đất nước Đại Việt một vùng lãnh thổ rộng lớn – Thuận Châu và Hóa Châu.
Năm 1470
Chỉ sau cuộc xuất chinh vĩ đại bình Chiêm của Lê Thánh Tông (1470) vùng đất này mới được bình ổn, biên cương Đại Việt được mở rộng đến Mũi Nạy (giữa Phú Yên và Khánh Hòa ngày nay) và bắt đầu có những cuộc khai phá mở mang.
Giữa thế kỷ XVI
Vào giữa thế kỷ XVI, Hội An đã là thương cảng, trung tâm buôn bán sầm uất, trong khi Đà Nẵng chỉ mới giữ vai trò là vị trí tiền cảng, trung chuyển hàng hóa và tu sửa tàu thuyền.
Đầu thế kỷ XVIII
Đến đầu thế kỷ XVIII, khi kỹ thuật đóng tàu thuyền ở Châu Âu phát triển với nhiều tàu trọng tải lớn, đáy sâu vào được vịnh Đà Nẵng, vì vậy Đà Nẵng trở thành trung tâm giao dịch mới và chủ yếu giữa xứ Đàng Trong và phương Tây.
Năm 1858, liên quân Pháp – Tây Ban Nha nổ súng tấn công vào vịnh Đà Nẵng.
Năm 1889, Toàn quyền Đông Dương ra Nghị định thành lập thành phố Tourane (Đà Nẵng) thuộc tỉnh Quảng Nam và được xếp thành phố cấp 2.
Năm 1945, Cách mạng tháng Tám thành công, thành phố được mang tên nhà yêu nước Thái Phiên.
Tháng 3-1965, các đơn vị thủy quân lục chiến Mỹ đổ bộ vào Đà Nẵng và xây dựng Đà Nẵng trở thành căn cứ quân sự lớn để bắt đầu chiến tranh Việt Nam
Vào lúc 14 giờ ngày 29-3-1975 Đà Nẵng được hoàn toàn giải phóng.
Ngày 30-8-1977 Hội đồng Chính phủ ra Nghị định số 228-CP hợp nhất các Quận I,II,III thuộc tỉnh Quảng Nam – Đà Nẵng thành một đơn vị hành chính thống nhất lấy tên là thành phố Đà Nẵng.
Ngày 01/01/1997, Đà Nẵng chính thức tách ra khỏi Quảng Nam và trở thành thành phố trực thuộc Trung Ương.
Từ 2003 đến nay: Sau khi được Chính phủ công nhận là đô thị loại 1, Đà Nẵng đã cải thiện cơ sở hạ tầng, an sinh xã hội, định hướng trở thành trung tâm kinh tế – xã hội của duyên hải miền Trung và Việt Nam.
Da Nang History
In the middle of the 16th century, when Hoi An was a busy center of the south, Danang was only a small port for goods in transit and ship repair. It gradually developed into a commercial port replacing Hoi An in the early 18th century, when European shipbuilding was improved and large deep draught vessels could easily enter Danang Bay.
In 1835, after King Minh Mang ordered: “European vessels are not allowed to anchor to do trade at any harbours except for Han Port”, Da Nang became the largest commercial port in the central region. The local small-scale industries, including shipbuilding, preliminary processing of agricultural, forestry and fishery products, and trade, services prospered accordingly.
The French colonists, after establishing their domination of the whole of Vietnam in 1889, separated Da Nang from Quang Nam Province and renamed the city Tourane and under the control of the Governor General of Indochina.
In the early 20th century, Tourane was developed on a European model, which focused on social infrastructure and manufacture technology. Many kinds of economic activity took shape and thrived, such as agricultural production, small-scale industries, export product procesing (tea, food, beverages, ice, alcohol, fish sauce, dried fish), ship building and repair, and services. Together with Hai Phong and Sai Gon, Tourane became an important trading center of the country.
In 1950, French gave the authority over the city to the Bao Dai government. In March 1965, American marine units landed and started to set up a big military complex. The city was defined as a centrally governed city in 1967, and accordingly American troops and the Saigon government built up Danang into a political, military and cultural center of the 1st and 2nd tactical zones. Military bases and such infrastructure as the airport, ports, warehouses, roads, public works, communication stations, and banks were constructed. Industries flourished, resulting in the substitution by industrial zones of handicraft workshops. For example, Hoa Khanh Industrial Zone was used for oxygen, acetylene and detergent production, grind and textiles industries. However, the devastating war made thousands of rural people flee in refugee camps. Urban slums appeared, social evils increased and production came to a standstill.
In 1975, after gaining complete independence, Da Nang (temporarily under Quang Nam – Da Nang Province) began to overcome the war’s severe consequences. Regardless of difficulties, the city’s rehabilitation and development had some results, especially after the renovation in 1986.
On 6 July 1996, the tenth session of the 9th National Assembly of the Socialist Republic of Vietnam passed a Resolution separating Quang Nam – Da Nang Province into Quang Nam Province and Da Nang city, which was directly responsible to the central government. The new city of Da Nang consisted of the previous Danang, Hoa Vang Rural District and Hoang Sa Island District.
NAMES OF DANANG THROUGH PERIODS OF TIME
The land of Danang, part of the Dai Viet nation’s territory, was in Hoa Chau County in the time of King Tran Anh Tong in the 15th century. In King Le Thanh Tong’s reign Dynasty starting from 1466, it belonged to Dien Ban District, Trieu Phong Prefecture, Thuan Hoa Province.
The name Da Nang was first seen in “O Chau Can Luc” by Duong Van An in 1533 when the book mentioned a temple in Da Nang seaport where a famous figure of King Le Thanh Tong’s reign was worshipped.
The name Da Nang, understood in the Champa language meaning “big river” or “main estuary”. Located next to an important seaport on the west bank of the Han River, Da Nang has been on maps since the 16th century.
Cua Han, another name of the land, was popular with the public and Europeans at that time. This name is close in meaning to the Han River and was seen on 17th century maps. Father Buzomi, a European missionary coming to the Inner Area (Dang Trong) in 1615, founded a church in Kean, the land situated on the foot of the Hai Van Pass. The name Kean was also used on a famous map made by Father Alexandre de Rhodes in1666.Kean is “Ke Han”, stemming from the term “Ke”, a quite popular name at that time denoting crowded places such as markets and streets.
In addition, in the years of French colonialism, Da Nang was called Tourane. It was an official administrative name at that time and has been used by many Europeans until now. European maps, books and notes in the 16th, 17th, 18th centuries mentioned such place names as Turon, Toron, Taraon, Touan, Touane, Touron andTourane.
“Hien Cang” is the name called by the Chinese for this land.“Hien” is in two ways of Han script writing means either “a port having lots of mussels” or “a seaport with small but dangerous mountains”, all meaning springs from the shape of Mount Son Tra when we look at it from the sea.
Danang Bay was called “Vung Thung” by the local people. Confucian scholars used to call Danang by the literary names of Tra Uc, Tra Ao, Tra Son or Dong Long Loan.
After the August 1945 Revolution, Tourane was named after Thai Phien, a well-known patriot name of Quang Nam Province who led the Duy Tan (Renovation) Resistance in 1916.
Two years later, Thai Phien was renamed Da Nang and this name has remained with the city.
Back: Da Nang History. Next: Summary Of Famous Food Markets